جامعه مدیران فرهنگی ایران
0

خلاء مدیریت فرهنگی در «ماجرای تاسیان»

جامعه مدیران فرهنگی ایران
دکتر محسن عامری  درباره سریال تاسیان گفت: این سریال خسارت معنوی سنگینی به جامعه مخاطب خود زده است. امیدوارم حقوقدانان حوزه رسانه این را به نام آزادی بیان اشتباه نگیرند و مطالبه خسارت کنند. بدانند صحنه‌هایی که نشان دادند تمام مبانی و مکاتب تربیتی و آیینی را بهم می‌زند.

سریال “تاسیان” به کارگردانی تینا پاکروان، پس از پخش چند قسمت و نشان دادن بیش از اندازه صحنه‌های مشروب خواری، حرکات موزون، ضعف تاریخی و … توقیف شده است. دکتر محسن عامری کارشناس حوزه فرهنگ و ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در ارتباط با این سریال، گفت: جریان تولید سینمای خانگی یک سکوی پخش کننده را دارد و یکی عوامل فیلم و دیگری ساترا. هر طرحی که داده می‌شود موافقت اولیه طرح گرفته می‌شود بعد موافقت فیلمنامه گرفته می‌شود. بعد از آن وارد مرحله ساخت می‌شود و مجوزها از ساترا گرفته می‌شود.

سکو هم موظف است به عنوان نماینده‌ای که دارد کار نشر را انجام می‌دهد، لحاظ محتوا، بررسی و رصد و ناوبری فرهنگی خود را داشته باشد. یعنی این ناوبری رسانه‌ای و رصد رسانه‌ای که باید اتفاق بیوفتد توسط خود سکو می‌بایست انجام شود. اگر فیلم و سریالی پخش می‌شود که بی‌تفاوتی انجام می‌دهند، به‌نظرم در انتشار موضوع، مقصر اصلی، خودِ سکو است. پلتفرم‌های نمایشی الان به نوعی آن قانونمندی که به خاطر خلع قانونی و نظارتی که بر روی پلتفرم‌ها وجود دارد را ندارند و این آزادی برای آن‌ها تصور شده است.

وی در ادامه اشاره نمود: نکته دوم با خبری که من شنیدم به دستور قوه قضائیه و ساترا سریال متوقف شده است. اینجا بر روی کلمه توقیف باید دقت کنیم. توقیف یعنی توقف و برای یک مدت کوتاهی این اثر متوقف می‌شود و اصلاحات انجام می‌شود و تولید ادامه پیدا می‌کند. اینجا خیلی باید دقت وجود داشته باشد که ببینیم به‌نفع چه کسی، این جریان شکل می‌گیرد. نفع را اقتصاد تعیین می‌کند. یعنی توقف این سریال که باعث شود همان سه قسمت اول آنقدر دانلود می‌شود. قرار هم نیست که این اثر متوقف شود و گفتند اصلاحات انجام می‌شود. هنوز هم تصمیم قوه قضائیه درباره این سریال مشخصا من نتوانستم پیدا کنم.

عامری درباره محتوای سریال، ادامه داد: درباره خود محتوای سریال چیزی که من دیده‌ام‌ دارای چند طبقه است. یک طبقه فرودست که یکی از پسرها انقلابی و دیگری مشروب خوار. یک طبقه دیگر هم مرفه را نشان می‌دهد که خود خانم پاکروان می‌گوید من یک طبقه ساواک را نشان دادم با کراوات و مشروب خوردن. یک طبقه هم که پولدار که اهل مهمانی و مشروب خواری است. در صورتی که ایشان فراموش کرده است یک طبقه دیگری هم نشان دادند که همان نقش آقای شریفی‌نیا و هوتن شکیبا است که آن جا هم اگر شما نگاه کنید یکی از آن‌ها مشروب خوار است. درواقع خود فیلمنامه‌نویس از اینجا آگاهی باید داشته باشد که عمیقا استفاده از مشروب را در تمام طبقات نشان می‌دهد. درمورد ساواک هم قضاوت با این سه قسمت است. در این سه قسمت ساواک را مثبت نشان داده است. از سویی دیگر هم جانب انصاف را بگیریم تشکیلات ساواک را هم نشان داده است.

وی افزود: این سریال خسارت معنوی سنگینی به جامعه مخاطب خود زده است. امیدوارم که دادستان محترم بتواند مطالبه این خسارت معنوی را از پلتفرم داشته باشد. امیدوارم حقوقدانان حوزه رسانه این را به نام آزادی بیان اشتباه نگیرند و مطالبه خسارت کنند. بدانند صحنه‌هایی که نشان دادند تمام مبانی و مکاتب تربیتی و آیینی را بهم می‌زند.

وی ادامه داد: نکته بعدی جریان معروفیتی است که این فیلم می‌تواند برای سازنده‌ها ایجاد کند. ما قاعده‌ای داریم به نام برجسته نمایی. ما باعث شده‌ایم عوامل این سریال و پلتفرم بیشتر دیده شوند. این برجسته سازی مراقبت می‌خواهد. بعضی وقت‌ها یک توقف باعث می‌شود آن فرد بیشتر سود ببرد. نکته دیگر این است که در زمانی که قانون عفاف و حجاب بالا و پایین می‌شود، چنین سریالی پخش می‌شود. پس نشان می‌دهد یک نوع شکاف بین آن چه که در یک شبکه در جریان است و داریم خودمان با ابزارهای رسانه‌ای این شکاف را بیشتر نشان می‌دهیم. قطعا اگر ساترا یا پلتفرم وظیفه خود را نشان می‌داد شاید این اتفاق نمی‌افتاد. ساترا و پلتفرم به اندازه خودشان وظیفه‌شان را انجام ندادند.

 

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوار ابزار