جامعه مدیران فرهنگی ایران
جامعه مدیران فرهنگی

اقتصاد و فرهنگ

 

 
ناشر: ساکو
نویسنده: افسر افشاری‌ نادری
مترجم: 
نوع جلد: ….
زبان: فارسی
تعداد صفحات: 206
سال انتشار: 1397
قطع: وزیری
نوبت چاپ: دوم
شمارگان: ….. نسخه
شابک: 9786004790468
قيمت:……
 
 

درباره کتاب

پیش‌گفتار

مؤلف در کتابی که در پیش روست؛ تلاش نموده است تا دغدغه تاریخی اقتصاد فرهنگی و هنری در ایران را، بار دیگر گوشزد کند تا شاید با خواست خدا و کوشش عاملان این حوزه، این مسیر پر پیچ و خم هموار گردد.

مزیت مهم و عمده کتاب پیش رو، این است که مؤلف از سال 1377، یک معلم حرفه‌ای در امور فرهنگی بوده است و در طول زندگی آموزشی طولانی خود، همواره در این فکر بوده است که چگونه می‌توان بر کسب درآمد از طریق فرهنگ در جامعه تلاش کند، چراکه زیباترین راه درآمدزایی در جامعه از طریق فرهنگی است. اصولاً نباید یک هنرمند و یا یک فرد فرهنگی با تمام تلاش پرثمری که برای قرار‌گرفتن در جایگاه فرهنگی و یا هنری به عمل آورده است؛ قادر نباشد از این راه مانند دیگر حرفه‌ها، کسب معیشت کند.

کاملاً بر همه فعالان این حوزه روشن است؛ که مسیر فرهنگ و هنر در حال حاضر بسیار پر تلاطم و پیچیده است و با نوشتن یک یا چند کتاب نمی‌توان امیدوار بود که نگرانی‌های مرتبط با فرهنگ و هنر در جامعه بر طرف گردد و اقتصاد فرهنگی و هنری به سرعت شکوفا شود.

اما پرسش اصلی این است که آیا این کتاب توانسته است، به سؤالاتی که در اذهان فرهنگیان و هنرمندان جامعه شکل گرفته است، پاسخ آشکار دهد و یا چشم انداز روشنی از این مسیر طولانی را ترسیم کرده باشد؟

پاسخ این است که تلاش مؤلف بر این بوده است تا بتواند حداقل، اهمیت کسب درآمد از طریق فرهنگ و هنر را در جامعه جا بیندازد و با توجه به میراث فرهنگی غنی که از گذشته با کوشش فراوان هنرمندان تاریخ ساز و فرهنگ ساز ایران برای ما بر جا مانده است، امروز بتوانیم گشایشی در اقتصاد مبتنی بر نفت را فراهم سازیم.

در جهان کنونی؛ موزه‌ها، گالری‌ها، نمایشگاه‌ها و جشنواره‌ها، تولید فیلم‌های سینمایی، کنسرت‌های موسیقی، رسانه‌ها و به طور کلی سایر هنرها، یکی از منابع درآمدزا در سطح جهان و کشورهایی چون آمریکا می‌باشند و چون این مراکز و نهادها دارای عملکرد مشخصی در جهان هستند، مانند هر فعالیت دیگر اجتماعی، منافع اقتصادی با ارزش افزوده قابل توجهی را دارا می‌باشند.

این کتاب مانند هر تولید فرهنگی دیگر، دارای اشکالاتی خواهد بود که مؤلف را نیازمند همکاری مخاطبان و سایر مؤلفان می‌سازد. لذا تمامی موارد، پیشنهادها و انتقادها را به جان خریده و در چاپ بعدی اعمال خواهد نمود.

در اینجا اجازه می‌خواهم از همکار محترم فرهنگی و ادیب خود آقای غلامی که برای تأمین منابع رشته فرهنگ و هنر و سایر رشته‌های دانشگاه جامع علمی و کاربردی دلسوزانه و صمیمانه در سال‌های اخیر تلاش نموده‌اند و قطعاً کم و کاستی‌هایی نیز در تولیدات فرهنگی‌‌شان به چشم می‌خورد، سپاسگزاری کنم و آرزو کنم روز به روز بر غنای فرهنگی انتشارات ساکو افزوده گردد.

 

کتاب « اقتصاد و فرهنگ» دردو بخش و شانزده فصل، کاملا منطبق با سرفصل های دانشگاهی تدوین شده است و دربرگیرنده مطالب زیر است:

بخش نخست: مفاهیم کلی اقتصاد

اقتصاد

بازار

بازار و سیاست‌های اشتغال

نظام بودجه‌بندی و مروری بر قانون بودجه

بخش دوم: اقتصاد و فرهنگ

 نقش فرهنگ و هنر در توسعه اقتصادی

نقش صنایع فرهنگی و هنری در اقتصاد کشور و سرمایه‌گذاری در آن

سیاستگذاری اقتصادی در حوزه صنایع فرهنگی و هنری

جنبه‌های اقتصادی میراث فرهنگی

پیامدهای اقتصادی جلوه‌های فرهنگ (هزینه یا درآمد)

 آشنایی با نظام قیمت‌گذاری

اقتصاد اخلاق

اقتصاد اطلاعات

منابع و مآخذ. 156

رفتن به نوار ابزار